Jau pirmdien, 26. maijā, Ropažu vidusskolā notiks ceturtais Ekoskolu Atbildīgā dzīvesveida kampaņas reģionālais pasākums ar mērķi - palīdzēt saskatīt saikni starp mūsu dzīvesveidu, ikdienas izvēlēm un to nozīmi vides aizsardzībā un dabas resursu efektīvā izmantošanā.
Aizritējuši jau 3 reģionālie pasākumi un gūts daudz plašāks priekšstats gan par cilvēku ikdienas aktivitātēm videi draudzīga dzīvesveida īstenošanā, gan arī par šķēršļiem un iespējamajiem risinājumiem. Justīne Širina, Rēzeknes valsts poļu ģimnāzijas audzēkne, kas piedalījās reģionālajā pasākumā Latgalē uzskata, ka atbildība pret vidi sākas ģimenē un skolā. “Skolā bērnam tiek ieaudzināta atbildīga sabiedrības locekļa attieksme, un tā ir arī saudzīga attieksme pret vidi”.
Ikviena cilvēka dzīvē ir jāpieņem atbildīgi lēmumi. Uz to norāda arī viena no Atbildīga dzīvesveida kampaņas lektorēm Jana Simanovska, Ekoskolu jauniešiem sniedzot piemērus iz savas vienpadsmit gadīgās meitas Katrīnas dzīves: “Katrīna var izvēlēties pie draudzenes braukt ar velosipēdu, iet ar kājām vai pajautāt mammai, lai aizved, tātad viņai jāpieņem atbildīgs lēmums”. Jana arī vaicā jauniešiem, kuru no risinājumiem izvēlētos viņi, vairākums paceļ roku par velo un kājām iešanu, tomēr ir arī tādi, kas kautrīgi atzīst, ka pavaicātu vecākiem, lai viņus aizved.
“Es gribētu uz skolu braukt ar velosipēdu, bet bieži aizguļos, un tad vecākiem mani jāved”, “Es gribētu šķirot atkritumus, bet nav konteineru pie mājas, kur to darīt”, “Es gribētu izslēgt visas elektroierīces pa nakti, bet reizēm tas aizmirstas vai ir slinkums”. Šādas un citādas atbildes uz savām lapiņām raksta jaunieši, skaidrojot, kādu videi draudzīgu rīcību viņi vēlētos ieviest savā ikdienā, bet, kam nespēj saņemties. Talkā nāk Mārtiņš Knite - videi draudzīgas atbalsta platformas Ekoprieks īpašnieks un Atbildīgā dzīvesveida kampaņas lektors. Mārtiņš uzsver, ka būtiski vispirms sev pavaicāt un apzināties, kas ir šķēršļi, kāpēc rīcība netiek uzsākta. Tie var būt materiāli vai tehniski, pārāk maz informācijas par tēmu, emocionāli šķēršļi, kā arī morālā attieksme. Lai pārvarētu šķēršļus un rīcību tomēr uzsāktu, Mārtiņš iesaka izmantot šādu ķēdi: izmantot uzsākšanas pieredzi no kāda, kas to jau dara, izdomāt un īstenot radošas idejas, kas palīdzētu uzsākt rīcību, noteikt rīcības regularitāti - cik bieži un daudz esmu gatavs darīt.
Pēc brīža jaunieši, viens otram palīdzot, meklē risinājumus savas ikdienas steigas problēmu pārvarēšanai. “Celties agrāk un atrast domubiedrus, ar kuriem kopā braukt uz skolu ar velo”, “Pieprasīt dalīto atkritumu konteinerus pašvaldībā vai nest tos šķirošanai uz skolu”, “Elektorierīcēm ieviest pagarinātāju ar podziņu, kas uzreiz izslēdz visas ierīces” un tamlīdzīgi īstenojami priekšlikumi izskan skolēnu vidū.
Bez minētajām lekcijām un darbnīcām paredzēta aktivitāte “Iepazīsti Ekoskolas”, kas vērstas tieši uz viesiem - skolām, kas interesējas par Ekoskolu programmas praktisko izpausmi. Pēcāk norisināsies 8 izzinošas darbnīcas, kuru veidošanā piedalīsies Ekoskolu pārstāvji, radošā veidā iepazīstinot pārējos ar programmas 8 tēmām. Dienas beigās dalībnieki dosies nelielā pārgājienā, to noslēdzot ar “pikniku planētai” - simbolisku ēdienreizi, kas sastāvēs no vietējas, bioloģiski audzētas un visādi citādi “planētai draudzīgas” pārtikas. Līdztekus piknikam, dalībniekiem būs iespēja foto un video darbnīcās izveidot savu “solījumu planētai”, kas vēlāk tiks rādīts plašākai sabiedrībai.
Skolas, kas vēlas pievienoties uz pasākumiem, bet nav Ekoskolu programmā, aicinātas rakstīt uz daniels.truksans@zemesdraugi.lv. Dalība pasākumos ir bezmaksas.
Noslēdzošais Atbildīga dzīvesveida kampaņas reģionālais pasākums notiks 29. maijā Vidzemes Augstskolā, Valmierā.
Sagatavoja
Ilze Grunska
ilze.grunska@zemesdraugi.lv
Vairāk informācijas par kampaņu
Daniels Trukšāns
26349865
daniels.truksans@zemesdraugi.lv
Projekts Ekoskolu atbildīgā dzīvesveida kampaņa tiek īstenots ar Latvijas vides aizsardzības fonda finansiālu atbalstu.
Vides izglītības fonda darbību finansiāli atbalsta Islande, Lihtenšteina un Norvēģija projekta „Zaļais izrāviens - Vides izglītības fonda darbības stiprināšana“ ietvaros.